ဒီေနရာေလးကို

Wednesday, March 23, 2011

ဗုဒၵဘာသာဝင္တို့ ေန့စဥ္ၿပုအပ္ေသာအရာ

(၁) ေရခ်မ္းကပ္လွဴျခင္း။
သတၱ၀ါတို႔၏ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ သစၥာေလးပါးျမတ္တရားကို ကိုယ္ေတာ္တိုင္
ပိုင္းျခားသိျမင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိသည့္
အလားစိတ္တြင္မွတ္ယူကာ လိုသလိုအသံုးျပဳႏိုင္ရန္ ရည္စူး၍ ကပ္လွဴျခင္း။
အက်ိဳးကုိလို၍ ကပ္လွဴပူေဇာ္ျခင္း မဟုတ္ေသာ္လည္း အက်ိဳးေက်းဇူးတို႕အား
သိရွိေစရန္ ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။ ေရအက်ိဳး(၁၀)ပါးကို စာဖတ္သူမ်ား သိရွိျပီး
ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းတို႔မွာ
(၁) လ်င္ျမန္ျခင္း၊
(၂) သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ျခင္း၊
(၃) ေက်ာ္ၾကားလူသိမ်ားျခင္း၊
(၄) ဆာေလာင္မြတ္သိပ္မႈ ကင္းျခင္း၊
(၅) အေျခြအရံမ်ားျခင္း၊
(၆) အသက္ရွည္ျခင္း၊
(၇) အဆင္းလွျခင္း၊
(၈) ခ်မ္းသာၾကီးျခင္း၊
(၉) ခြန္အားဗလ ၾကီးမားျခင္း၊
(၁၀) ၪာဏ္ပညာ ၾကီးမားျခင္း တို႔ျဖစ္ပါတယ္။

(၂) ဆြမ္းကပ္လွဴျခင္း။
ေရခ်မ္းကပ္လွဴသကဲ႔သို႔ မိမိစိတ္တြင္ႏွလံုးသြင္း၍ ကပ္လွဴပါ။ ဆြမ္း၊
သစ္သီးတို႔အား ေနလြဲညစာ မကပ္မိေစရန္ အထူးသတိထားေစလိုပါသည္။ ေနလြဲညစာဆိုရာ၌
ရွစ္ပါးသီလတြင္ပါရွိေသာ ၀ိကာလေဘာဇနာ ဆိုေသာ သီလကိုမေမ႔သင့္အပ္ေပ။
အထူးသတိထားေရွာင္က်ဥ္ပါေလ။ သို႔ရာတြင္ တင္ ျပစရာေလးေတာ့ ရွိေနခဲ႔ပါသည္။
ကၽြန္ေတာ္ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား အေနျဖင့္ သာမာန္ ဧည့္သည္ လာေရာက္ရင္ေတာင္
သစ္သီး၊ မုန္႔စသည္တို႔ကို စားသံုးရန္ အဆင္ သင့္
ျပဳလုပ္ျပီးမွဧည့္ခံေလ့ရွိပါတယ္
။ ဒါေတာင္ဂုဏ္သေရရွိလူၾကီး မဟုတ္ေသး ပါဘူး။ ယခုမွာ သတၱ၀ါတို႔၏ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ သစၥာေလးပါးျမတ္တရားကို ကိုယ္ေတာ္တိုင္
ပိုင္းျခားသိျမင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား သက္ေတာ္ ထင္ရွား ရွိသည္ဟု
ကပ္လွဴတာ မဟုတ္ပါလား။ ဤသည္ကို သစ္သီးဆို အလံုး လိုက္ၾကီး၊ မုန္႔ဆိုလွ်င္
အိတ္ကမခြာထား။ ညေနအထိထားလို႔ထား။ တစ္ခ်ိဳ႕ သစ္သီးကိုအုန္းျပီး
မွည့္မွစြန္႔ၾကတယ္။ စကၡဳအျမင္ မတင့္တယ္စရာပါ။ စာဖတ္ သူမ်ား မသိရွိေသးက
ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ တင္ျပအပ္ပါသည္။ အမွားကိုသိလို႔ အမွန္ ကိုျပင္တာလူေတာ္ေပါ့။
ဆြမ္းလွဴသျဖင့္ ရရွိႏိုင္ေသာ အက်ိဳးတရား (၅)မ်ိဳး ကိုလည္း အဂၤုတၱိဳရ္
ပါ႒ိေတာ္ ေဘာဇနသုန္တြင္ ျပဆိုထားပါသည္။ ၄င္းတို႔မွာ (၁) အသက္ရွည္ျခင္း၊
(၂) အဆင္းလွျခင္း၊
(၃) ကိုယ္စိတ္ခ်မ္းသာျခင္း၊
(၄) ခြန္အားဗလ ၾကီးမားျခင္း၊
(၅) ၪာဏ္ပညာ ၾကီးမားျခင္း တို႔ျဖစ္ပါတယ္။

(၃) ဘယ္သြားသြား၊ ဘယ္လာလာ၊ ဘာလုပ္လုပ္ သရဏဂံုရြတ္ဆိုေဆာက္တည္ျခင္း။
အရဟံဂုဏ္ေတာ္ ရြတ္ဆိုပြားမ်ားျခင္း။
အသင့္အတင့္အမွန္အတိုင္း ႏွလံုးသြင္း၍(ေယာနိေသာ မနသိကာရ)၊ လူတိုင္းကို
ပီယစကၡဳ ခ်စ္ခင္ေသာအျမင္ျဖင့္ၾကည့္ကာ မိမိ၏ႏွလံုးအိမ္ထဲတြင္ ဘုရား၊ တရား၊
သံဃာ တို႔၏ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ျမင္ေရာင္၍ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာမွတပါး
ကိုးကြယ္ရာမရွိပါဟု မွတ္ယူကာ သရဏဂံုကို ရြတ္ဖတ္ပြားမ်ားျခင္း။
အရဟံ= (က) ကိေလသာကင္းစင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
(ခ) စိတ္ကြယ္ရာအရပ္၌ပင္ မေကာင္းမႈကိုျပဳေတာ္မမူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၊
(ဂ ) ပူေဇာ္အထူးကို ခံယူေတာ္မူထိုက္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား။ ဟူ၍ အရဟံဂုဏ္ေတာ္ကို
တစ္ဆင့္ထက္တစ္ဆင့္ျမင့္၍ ပြားမ်ားျခင္း။ ဤကဲ႔သို႔ သရဏဂုဏ္ေဆာက္တည္ျခင္းသည္
ေက်ာင္းေဆာက္လွဴဒါန္း၍ ေက်ာင္းဒကာ ျဖစ္သည္ထက္ျမတ္၏။ ဤသို႔ပြါးမ်ားရာတြင္
ကမၼ႒ာန္း(၄၀)မွ အႏုႆတိ(၁၀)ပါးတြင္ ပါ၀င္ေသာ ဗုဒၶႏုႆတိ ကမၼ႒ာန္းရႈရာလည္း
ေရာက္ပါတယ္။

(၄) ညအိပ္ယာ၀င္တိုင္း ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလ စသျဖင့္ ခံယူ၍ ဘုရား၀တ္ျပဳ၊
ေမတၱာပြားျပီးမွ အိပ္စက္ျခင္း။
သာမာန္ဘုရား၀တ္ျပဳျပီးမွ အိပ္စက္တာထက္စာရင္ သီလေစာက္တည္ ေမတၱာ ပို႔ျပီးမွ
အိက္စက္ရင္ပိုျပီး သီလစင္ၾကယ္ပါတယ္။ ေမတၱာအက်ိဳး(၁၁)မ်ိဳး ကို
လည္းရရွိေစပါတယ္။
(၁) ခ်မ္းသာစြာ အိပ္ရျခင္း။
(၂) ခ်မ္းသာစြာႏိုးရျခင္း။
(၃) အိပ္မက္ဆိုးတို႔ကို မျမင္မက္ျခင္း။
(၄) နတ္အေပါင္းက ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း။
(၅) လူအမ်ားခ်စ္ခင္ျခင္း။
(၆) မီးေဘးမသင့္ႏိုင္ျခင္း။
(၇) အဆိပ္၊လက္နက္ မသင့္ႏိုင္ျခင္း။
(၈) စိတ္တည္ၾကည္ျခင္း။
(၉) မ်က္ႏွာၾကည္လင္ျခင္း။
(၁၀) ေတြေ၀စြာမေသရျခင္း။
(၁၁) ေသလြန္လွ်င္ ျဗဟၼာ့ျပည္ေရာက္ႏိုင္ျခင္း ဟုျပဆိုထားပါတယ္။

ဤအခ်က္တို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာလူမ်ိဳးမ်ား အေနျဖင့္ ငယ္စဥ္ ကေလးဘ၀က
သိရွိျပီးသားျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ဤအခ်က္တို႔ကို စာဖတ္သူမ်ား ငယ္စဥ္မွစ၍
ယခုအခ်ိန္ထိ ဘယ္ႏွစ္ၾကိမ္လုပ္ဖူးျပီလဲဆိုေသာ အေတြး ေလးေတာ့
၀င္ေစခ်င္မိပါသည္။ ႏြားတစ္ေကာင္အသက္ၾကီးလာေလ သူရဲ႕ဦး ခ်ိဳရွည္လာေလ၊
လူတစ္ေယာက္အသက္ၾကီးေလ သူရဲ႕တဏွာၾကီးေလပါ။အသားတိုးသေလာ
က္ တဏွာတိုးသေလာက၊္
တရားအသိမတိုးရင္ လူၾကီး လာေသာ္လည္း ကေလးေတြးသာသာရယ္ပါ။ သတိအေၾကာင္း၊ ၀ိပႆနာ
အေၾကာင္းေတြ ေဖာင္ေဖာင္ၾကီးေျပာေနေပမဲ႔ စိတ္ေနစိတ္ထားေရာ ကိုယ္က်င့္
တရားနဲ႔ကိုယ္ႏွဳတ္အမူအရာေရာ ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာမႈမရွိဘူးဆိုရင္ အဲဒီ လူဟာ
ခ်ဴန္းျပီးမရြာတဲ႔မိုးနဲ႔တူတူပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ ဗုဒၶဘုရား၏တရားေတာ္အတိုင္း
ေန႔စဥ္ျပဳအပ္ေသာ၊ ေနစဥ္ျပဳအပ္ ေသာ၊ ေစာင့္ထိန္းအပ္ေသာ၊ ေရွာင္က်ဥ္အပ္ေသာ
တရားေတာ္တို႔ကို အခ်ိန္ႏွင့္ အမွ် က်င့္သံုးၾကပါစို႔။ ပုထုဇဥ္
တို႔၏သဒၶါတရားသည္ ထာ၀ရ မခိုင္ျမဲႏိုင္လို႔ ဆိုထားေပရာ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္သူေတာ္စဥ္အေပါင္း ဤကဲ႔သို႔ ကပ္လွဴျခင္း၊ ပြားမ်ားျခင္းအားျဖင့္
သဒၶါတရားရင့္သန္၍ ၀ိပႆနာတရားေတာ္ကို က်င့္ၾကံၾကိဳး ကုတ္ အားထုတ္၍
နိဗၺာန္သို႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ေသာ သူေတာ္ေကာင္း၊ သူေတာ္ျမတ္မ်ား
ျဖစ္ၾကပါေစ။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေစရန္ ရည္သန္၍
ဓမၼဒါနျပဳအပ္ပါသည္။ သတၱ၀ါအခ်င္းခ်င္း ပီယစကၡဳျဖင့္ ၾကည့္ရႈႏိုင္ၾကပါေစ။

အၿမဲလိုလို ပင္ပန္းေနပါသလား

ပင္ပန္းလြန္းလို႔ အလုပ္ထဲ အာ႐ံုႏွစ္မရ ျဖစ္ေနပါလား။ မနက္အိပ္ရာႏိုးတဲ့အခါမွာေတာင္ မလန္းဆန္းဘဲ ပင္ပန္းေနပါသလား။ သင့္ခႏၶာကိုယ္ အားအင္ကုန္ခန္းေနလို႔ပင္ပန္းေနျခင္းပါ။ Coenzyme Q 10 ဓာတ္ခ်ိဳ႕တဲ့ေနျခင္းက အဓိက အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။

Coenzyme Q 10 ဆိုတာ ဗီတာမင္လိုအရာျဖစ္ကာ လူ႕ခႏၶာကုိယ္ရဲ့ ဆဲလ္တုိင္းမွာပါရွိေနပါတယ္။ ဓာတုစြမ္းအင္ျဖစ္တဲ့ Adenosine Triphosphate(ATP) ထုတ္လုပ္ရာမွာ အဓိကက်တဲ့ အခန္းက႑မွာ ပါဝင္ေနပါတယ္။ CoQ 10 မရွိပါက ထိုစြမ္းအင္ျဖစ္ေပၚဖို႔ မလြယ္္ပါ။ ထိုစြမ္းအင္မရွိပါက အားလည္းရွိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ငယ္ရြယ္စဥ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆဲလ္ေတြထဲမွာ မ်ားစြာပါရွိေနျခင္းေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္ထဲ အားအင္လံုေလာက္စြာ ရွိေနပါတယ္။ အသက္ႀကီးလာတာနဲ႔ အမွ် ခႏၶာကိုယ္ထဲ ထိုဓာတ္ေလွ်ာ့ နည္းလာၿပီး စြမ္းအင္ထုတ္လုပ္မႈ က်ဆင္းလာပါတယ္။ စြမ္းအင္ေလ်ာ့နည္းျခင္းက က်န္းမာေရးထိခိုက္ကာ အိုမင္းရင့္ေရာ္ေစပါတယ္။

ေအာက္ပါတို႔ က စြမ္းအင္ေလ်ာ့နည္းျခင္း လကၡဏာရပ္ေတြဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သင့္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လကၡဏာရပ္ေတြနဲ႔ တူေနသလား ဆန္းစစ္ၾကည့္လိုက္ပါ။

၁။ စိတ္သြားတုိင္း ကုိယ္မပါျဖစ္ေနျခင္း

အသက္ ၃၀ ေက်ာ္တဲ့ လူတိုင္းလိုလို ဒီလိုမ်ိဳးတစ္ခ်ိန္မဟုတ္ တစ္ခ်ိန္ႀကံဳခဲ့ဖူးၾကမွာပါ။ စိတ္ကေဆာင္ေပမဲ့ လူက ပင္ပန္းလြန္းလို႔ လိုက္မလုပ္ႏိုင္တာ မ်ိဳးေပါ့။ ညစာခ်က္ျခင္း၊ လမ္းေလွ်ာက္ျခင္းတို႔လို ပံုမွန္လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြအျပင္ အားကစားခန္းမ Gym ကိုသြားၿပီး ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္တာမ်ိဳးလို အပိုလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကိုပါ မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဘာကိုဘဲျဖစ္ျဖစ္လုပ္ဖို႔ အင္အားမရွိေတာ့ပါဘူး။ ေန႔တာေတြကလည္းပိုတိုလာသလို ခံစားေနရ ပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ျခင္းက အင္အားေလ်ာ့နည္းျခင္းရဲ့ လကၡဏာတစ္ရပ္ပါ။

၂။ အိပ္ရာဝင္ခ်ိန္ထက္ အိပ္ရာထခ်ိန္မွာ ပိုပင္ပန္းေနျခင္း

မနက္တိုင္း အိပ္ရာထဖို႔ ခက္ခဲေနတတ္ပါသလား။ မနက္အိပ္ရာထခ်ိန္မွာ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္ေနျခင္းရဲ့ အေၾကာင္းရင္းႏွစ္ရပ္ရပ္ရွိပါတယ္။ အိပ္ေရးမဝျခင္း ဒါမွမဟုတ္ ေကာင္းေကာင္းအိပ္မေပ်ာ္ျခင္း ေၾကာင့္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔တစ္ေတြဟာ ေန႔စဥ္အိပ္ခ်ိန္ ေျခာက္နာရီမွ ရွစ္နာရီၾကားရွိပါမွ အိပ္ရာထတဲ့အခါ ၾကည္ၾကည္လင္လင္လန္းလန္းဆန္းဆန္းျဖစ္ေနမွာပါ။ အိပ္ခ်ိန္ျပည့္ေပမဲ့ အိပ္ရာဝင္တဲ့အခါ ပင္ပန္းေနေသးပါက စြမ္းအင္ကုန္ခန္းေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ အိပ္ျခင္းကိုအေႏွာင့္ အယွက္ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ စိတ္ဖိစီးမႈကိုလည္း စြမ္းအင္ေလ်ာ့နည္းေနတဲ့အခါ ကိုင္တြယ္ရခက္ခဲေစပါတယ္။ စိတ္ဖိစီးမႈက စြမ္းအင္ကိုထပ္ေလ်ာ့ နည္းေစျခင္းေၾကာင့္ အရင္ကထက္ႏွစ္ဆပိုၿပီး ႏြမ္းလွ်ေမာပန္းေနတတ္ပါတယ္။

၃။ ေန႔လယ္ေန႔ခင္းငိုက္မ်ဥ္းေနျခင္း

ေနျမင့္လာတာနဲ႔အမွ် ပိုၿပီးပင္ပန္းလာပါသလား။ ထမင္းစားခ်ိန္အၿပီးမွာျပဳလုပ္တဲ့ အစည္းအေဝးေတြမွာ မ်က္လံုးမဖြင့္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ငိုက္မ်ဥ္းေနမွာစိုးလို႔ အစည္းအေဝးကို ေရွာင္ေနတတ္ပါသလား။ ဒီလိုေန႔လယ္ခင္းမွာ အလြန္ငိုက္မ်ဥ္းေနျခင္းကလည္း စြမ္းအင္ေလ်ာ့နည္းျခင္း လကၡဏာတစ္ရပ္ပါပဲ။

၄။ အာ႐ံုစူးစုိက္၍မရျခင္း

ထံုထိုင္းေတြေဝေနတာမ်ိဳး၊ ေဝ့တိေဝ့ဝါး ျဖစ္ေနတာမ်ိဳး၊ အာ႐ံုစူးစိုက္ဖို႔ ခက္ခဲေနတာမ်ိဳး ျဖစ္ေနတတ္တာကို သင့္ကုိယ္သင္ သတိထားမိေနပါသလား။ တစ္ခါတစ္ေလမွတ္ဉာဏ္မေကာင္းတာမ်ိဳးေရာ ျဖစ္ဖူးပါသလား။ ဒီလိုဦးေႏွာက္စြမ္းရည္ မသိမသာေလ်ာ့နည္းလာတာကလည္း သင့္ခႏၶာကိုယ္မွာ အားအင္ေလ်ာ့နည္းျခင္းရဲ့ တျခားလကၡဏာတစ္ရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

၅။ အားမရွိတဲ့အခါ အစာပိုစားမိျခင္း

တခ်ိဳ႕လူေတြလိုပဲ သင္လည္း အဆာေျပမုန္႔ေတြကို ေရခဲေသတၱာ၊ ေၾကာင္အိမ္ထဲမွာ အမ်ားႀကီးေလွာင္ထားတတ္သလား။ နည္းနည္းေလးပင္ပန္းတာနဲ႔ အဆာေျပမုန္႔ေတြကို ထုတ္စားေနတတ္ပါသလား။ အဲဒီေတာ့ ဘာေတြျဖစ္လာႏိုင္သလဲ၊ အစာစားလိုက္လို႔ သင့္အင္အားေတြ ခဏတစ္ျဖဳတ္ေတာ့ တက္လာပါရဲ့။ ဒါေပမဲ့ ခဏအၾကာမွာ တစ္ခါျပန္က်သြားျပန္တာေၾကာင့္ မုန္႔ထပ္စားမိျပန္ေရာ။ အဲဒီေတာ့ေသခ်ာတာတစ္ခုက ဝိတ္တက္လာျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ စြမ္းအားျပန္တက္လာျခင္းေတာ့ မဟုတ္ပါ။

ခႏၶာကုိယ္ကေန ဗိုက္ဆာျခင္းနဲ႔ ေမာပန္းျခင္း တို႔ကို တံု႔ျပန္မႈက အလြန္တူေနတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္းအမ်ားစုက ေမာပန္းျခင္းကိုဗိုက္ဆာျခင္းနဲ႔ မွားကာ မလိုအပ္ခ်ိန္မွာ အဝစားမိတာေၾကာင့္ အေလးခ်ိန္တက္ၿပီး ဝလာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

စြမ္းအင္တိုးေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ

ဒီလိုစြမ္းအင္ေတြ ေလ်ာ့နည္းရျခင္းရဲ့ အဓိကအေၾကာင္းရင္းက Coenzyme Q10 (Co Q10) ေလ်ာ့နည္းျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္လို႔ ဒီဓာတ္ခႏၶာကုိယ္ထဲ ျပန္မ်ားေအာင္ ျဖည့္ေပးရပါမယ္။ အမဲသား၊ ဝက္သားနဲ႔ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြမွာ သဘာဝအတိုင္းပါရွိတတ္ေပမဲ့ ဒီအစာေတြထဲပါဝင္တဲ့ပမာဏက နည္းလြန္းလို႔ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ CoQ10 ပါရွိတဲ့ အားေဆးကို သံုးေဆာင္မွီဝဲေပးဖို႔လိုပါတယ္။

(ေဒါက္တာ ႏုျမတ္ ေဆာင္းပါးမွ ထုတ္ႏုတ္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္)

သရဏဂံုတည္ျခင္းအၾကိဳး

ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသုံးပါးကို ယုံၾကည္ဆည္းကပ္ၿခင္းသည္ သရဏဂုံတည္ၿခင္း ၿဖစ္ပါသည္ ။

သရဏဂုံတည္ၿခင္း အက်ဳိး (၅) မ်ဳိးရွိပါတယ္

(၁) ဘယ - ေဘးရန္ကင္းရွင္း ေစပါသည္ ။

(၂) သႏၱာသ - ေၾကာက္ရြံမႈ ပူေလာင္မႈ မွန္သမွ်ကုိ ေပ်ာက္ကင္းေစပါသည္ ။

(၃) ဒုကၡ - ကိုယ္ဆင္းရဲၿခင္း စိတ္ဆင္းရဲၿခင္းကုိလည္း ေပ်ာက္ကင္းေစပါသည္ ။

(၄) ဒုဂတိ - အပါယ္ေလးဘုံ က်ေရာက္မည္႔ ေဘးကိုလည္း ပယ္ေပ်ာက္ေစပါသည္ ။

(၅) ပရိကိေလသ - မိမိစိတ္၏ ညစ္ႏြမ္းမႈ မွန္သမွ်ေတြကိုလည္း ပယ္ေပ်ာက္ေစပါသည္ ။

သရဏဂုံ ေဆာက္တည္ရၿခင္းအေၾကာင္း ကေတာ႔ ေလးမ်ဳိးရွိပါတယ္

(၁) မိမိကုိယ္တုိင္ ယုံၾကည္မႈ မရွိပဲ အမ်ဳိး အမွတ္ၿဖင္႔ ကုိးကြယ္ၿခင္္းဟာ သရဏဂုံမေၿမာက္ပါ ။

(၂) ေဘးအႏၱရာယ္ကို ေၾကာက္ေသာအားၿဖင္႔ ကိုးကြယ္ၿခင္းဟာ သရဏဂုံမေၿမာက္ပါ ။

(၃) လာဘ္ လာဘ ကုိုေမွ်ာ္ကုိးၿပီး ကုိးကြယ္ၿခင္းဟာလည္း သရဏဂုံမေၿမာက္ပါ ။

(၄) ၿမတ္ေသာအလွဴကုိခံေတာ္မူထုိက္ေသာအားၿဖင္႔ ကိုးကြယ္ၿခင္းဟာ သရဏဂုံေၿမာက္ပါတယ္ ။

သၾကၤန္ပြဲေတာ္ က်င္းပပံု

ျမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ေရွးအခါမွစ၍ သၾကၤန္ပြဲေတာ္ကုိ ျပကၡဒိန္အဖြဲ႔ က သတ္မွတ္ေပးရက္အရ အက်ရက္၊ အၾကတ္ရက္၊ အတက္ရက္၊ (၃) ရက္ က်င္းပျမဲျဖစ္သည္။

သၾကၤန္ပြဲေတာ္သည္ သာကီ၀င္မင္းတုိ႔၏ ေရပက္ျဖန္း ကစားမႈဓလ႔မွ ေလာကီေဗဒင္က်မ္းလာအရ ပြဲေတာ္ျဖစ္လာေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ တုိ႔ကမူ နွစ္သစ္ကူးသၾကၤန္ပြဲေတာ္ကုိ လူမ်ိဳးတုိင္း မဂၤလာရွိေစခ်င္သည္။ မဂၤလာယူၾကသည္။ မဂၤလာအခါဟူ၍ သတ္မွတ္ၾကသည္။ နွစ္သစ္ တြင္ မဂၤလာအျဖာျဖာတုိ႔ သစ္ဆန္း၍ တင္႔လန္းေ၀ျဖာေစရန္ ဗုဒၶတရားေတာ္အရ တကယ္႔မဂၤလာအစစ္ျဖစ္ေစသည္႔ ကုသုိလ္ေရးကုိရေအာင္ယဥ္တြဲ၍ သၾကၤန္ပြဲကုိ ဆင္ႏြဲၾကသည္၊ ဖန္တီးတည္ေဆာက္ၾကသည္။

ယင္းအစီအစဥ္အရ သၾကၤန္အခါေတာ္တြင္ အလွဴဒါနပြဲမ်ား ျခိမ္႔ျခိမ္႔သဲသဲ ဆင္ႏြဲၾကျခင္း၊ စတုဒိသာ ေကၽြးေမြးျခင္း၊ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ဆြမ္းကပ္ျခင္း၊ ဗုဒၶရုပ္ပြါးေတာ္မ်ားအား ေရသပၸာယ္ျခင္း၊ ဥပုသ္သီတင္း ေဆာက္တည္ျခင္း၊ တရားနာျခင္း၊ ဘုရားပုထုိး ပူေဇာ္ျခင္း၊ ကမၼ႒ာန္းဘာ၀နာ စီးျဖန္းျခင္း၊ ေက်ာင္းကန္ ဇရပ္တုိ႔ကုိ သန္႔ရွင္းျခင္း၊ သက္ၾကီး၀ါၾကီး ပုဂၢိဳလ္တုိ႔ကုိ တေရာ္ကင္းပြန္းတုိ႔ျဖင္႔ ေခါင္းေလွ်ာ္ေပးျခင္း၊ အေမႊးနံ႔သာ ေရေကာင္းတုိ႔ျဖင္႔ ေရခ်ိဳးသန္႔စင္ေပးျခင္း၊ ဘုိးဘြားမိဘ တုိ႔ကုိ ပူေဇာ္ကန္ေတာ႔ျခင္း၊ ပရိတ္တရားေတာ္ ပြါးမ်ား ျခင္း၊ ေရခန္းလုနီးျဖစ္ေသာ အင္း အုိင္ ေခ်ာင္း ေျမာင္းမ်ားမွ ငါးမ်ားကုိ ဖမ္း၍ျဖစ္ေစ၊ အသတ္ခံရမည္႔ဆဲဆဲ ငါးမ်ားကုိ ၀ယ္ယူ၍ျဖစ္ေစ ေရမ်ားရာ ေရကန္ ေခ်ာင္း စသည္တုိ၌ လႊတ္ေပးျခင္း၊ကၽြဲ ႏြား စသည္႔ တိရစၧာန္မ်ားကုိ ေဘးမဲ႔လႊတ္ျခင္း စေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ မ်ားစြာျပဳ၍ နွစ္သစ္ကူးေရကစား မႈကုိ ျပဳလုပ္ၾကသည္။

ေရးဘုရင္အဆက္ဆက္မွ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔စြာ က်င္းပလာခဲ႔ေသာ သၾကၤန္ပြဲေတာ္သည္ ေခတ္အားေလ်ာ္စြာ တစ္နွစ္ထက္တစ္နွစ္ အသြင္ေျပာင္းလဲ လာခဲ႔ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း လူ႔ေလာကကုိ အက်ိဳးျပဳ ထိန္းသိမ္း ေစာင္႔ေရွာက္ေသာ ယဥ္ေက်းမႈကုိ နွစ္ပရိေစၧဒ မည္မွ် ၾကာေညာင္း၍ မည္မွ်ပင္ ေရွးက်ေစကာမူ လ်စ္လွ်ဴရႈမထားဘဲ အရွည္တည္တံ႔ေစရန္ အစဥ္ၾကိဳးစားအားထုတ္ၾကရမည္။


ျမန္မာ႔ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္သည္ ျမန္မာတုိ႔အဖုိ႔ လူမႈေရး၊ နုိင္ငံေရး၊ဘာသာေရးတုိ႔ ၌ မ်ားစြာေက်းဇူးျပဳသည္ကုိ ျမန္မာလူမ်ိဳးတုိင္း နားလည္ၾကသည္။

ေရပက္ဖ်န္းကစားျခင္း ဓေလ႔

ျမန္မာတုိ႔ နွစ္သက္ကူးတြင္ ေရပက္ဖ်န္း ကစားၾကသည္။ ယင္း ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ႔သည္ တေဂါင္းေခတ္ကပင္ ေပၚခဲ႔သည္ဟု ဆုိရပါမည္။ ပုဂံေခတ္၌ ျမန္မာမင္းတုိ႔သည္ သက်သာကီ၀င္မင္းတုိ႔၏ ဓေလ႔ထံုးစံ အတုိင္း ေရပက္ဖ်န္းကစားေလ႔ရွိၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ မွန္နန္းရာဇ၀င္ ၌ နရသီဟပေတ႔ (ေခၚ) ပုဂံမင္းသည္ ေႏြလအခါ ဧရာ၀တီျမစ္ဆိပ္တြင္ မင္းတဲ လံုျခံဳစြာ ေဆာက္၍ နနး္ေတာ္မွ ျမစ္ဆိပ္အေရာက္ လူသူမျမင္ ေသာ တဲနန္းဥမင္ျဖင္႔ ၾကြေတာ္မူ၍ မိဖုရားေမာင္းမမိႆံ တုိ႔နွင္႔အတူ ေရဖ်န္းသဘင္ ဆင္ယင္က်င္းပသည္ ဟုေရးသားထားသည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။

ေရပက္ဖ်န္းျခင္း ဓေလ႔ကို မည္သုိ႔ အဓိပၸါယ္ဖြင္႔၍ ယူၾကေစကာမူ ယေန႔ျမန္မာတုိ႔ကမူ နွစ္သစ္ကူးမဂၤလာအခ်ိန္ေတာ္တြင္ တစ္ဦးနွင္႔ တစ္ဦး ေရပက္ကစား ၾကျခင္းသည္ -

* ေအးျမၾကည္လင္ျခင္း
* အညစ္အေၾကးကုိေဆးေၾကာျခင္း
* ေရကုိသား၍ အာကားမထင္ဘဲ ဆက္စပ္ေနသကဲ႔သုိ႔ တစ္ဦးနွင္႔တစ္ဦး ေမတၱာသက္၀င္၍ ခ်စ္ခင္ျခင္း၊ စည္းလံုးညီညြတ္ျခင္း ဟူေသာ ေနရနိမိတ္ သံုးပါးကုိယူ၍ ေရပက္ျဖန္းကစားေလ႔ရွိၾကသည္။

သၾကၤန္စာ

ေရွးေခတ္ျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္ကတည္းက ပင္ သၾကၤန္အခါေတာ္ကုိ နန္းေတာ္ရွိ ပုဏၰားျဖဴ၊ ပုဏၰားညိဳတုိ႔က ေဗဒင္က်မ္းမ်ားနွင္႔ အညီ တြက္ခ်က္ေပးရသည္။

ဘုရင္႔နန္းေတာ္တြင္ ေဗဒင္ ဆန္းက်မ္း၊ နကၡတ္က်မ္း စသည္တုိ႔ကုိ တစ္ဖက္ကမ္းခတ္ တတ္ေျမာက္ေသာ ပညာရွိတုိ႔က မည္သည္႔နွစ္တြင္ ၀ါထပ္မည္၊ ၀ါၾကီးထပ္မည္၊ ၀ါငယ္ထပ္မည္၊ ရက္ငင္သည္၊ မည္သည္႔ ျဂိဳဟ္ အေကာက္သြားမည္၊ အေျဖာင္႔သြားမည္၊ ေနၾကတ္မည္၊ လၾကတ္မည္၊ ငလ်င္လႈပ္မည္၊ ေတာ္လည္းမည္၊ စစ္ျဖစ္မည္ စသည္တုိ႔ကုိ နွစ္စဥ္တြက္ခ်က္၍ ေဗဒင္ေဟာစတမ္း ေရးျပီး ဆက္သြင္းရသည္။

တုိင္းျပည္အတြက္ တစ္နွစ္တာ ေဟာစာတမ္းကုိ ဘုရင္က သာသနာပုိင္ဆရာေတာ္အား ျပသျပီး ပညာရွိမ်ား တြက္ခ်က္ယူဆပံု နွင္႔ ကိုက္ညီ- မညီ ညွိႏိႈင္းစီစစ္၍ တုိင္းျပည္ သုိ ႔ ျဖန္႔ခ်ီသည္။ ဤေဟာစာတမ္းကုိ သၾကၤန္စာ ဟူ၍ ေခၚေ၀ၚေလသည္။

ယေန႔ေခတ္တြင္မူ နုိင္ငံေတာ္အစုိးရက နုိင္ငံေတာ္ျပကၡဒိန္အဖြဲ႔ကုိ ဖြဲ႔စည္းေပးထားျပီး ယင္းအဖြဲ႔က နုိင္ငံေတာ္အတြင္း သၾကၤန္က်ရက္၊ ၾကတ္ရက္၊တက္ရက္၊ ၀ါထပ္ရက္တုိ႔ကုိ ညွိႏႈိင္းတြက္ခ်က္၍ နုိင္ငံေတာ္ အစုိးရသုိ႔ တင္ျပရသည္။ နုိင္ငံေတာ္အစုိးရက ယင္းတင္ျပခ်က္ကုိ ထုတ္ျပန္ေၾကညာေပးသည္။

ေနနဲ႔ ကမၻာလည္ပတ္ရာကေနလာေသာ ရာဇ၀င္

ဒီ္တစ္ခုကေတာ႔ ဗုဒၶ၀င္က်မ္းေတြနဲ႔ ေဗဒင္ပညာေတြနဲ႔ ဆက္စပ္တယ္။ကမၻာၾကီးက ေနကို လွည္႔ေနတာဟာ မိႆရာသီက စတင္ျပီးၾကည္႔ရင္ ျပိႆ ၊ေမထုန္……..မိန္ ရာသီကိုေရာက္တဲ႔ အခါ သူရိယသိဒၶ ႏၱက်မ္းအရ (၃၆၅)ရက္ ၊ (၆) နာရီ ၊ (၁၂)မိနစ္ ၊ (၃၇)စကၠန္႔ ျပည္႔ျပီး တနဂၤေႏြ ရ၀ိဖုဋျဂိဳလ္စင္ က မိႆရာသီအစ သုညအသၤာ ကို ၀င္တယ္လို႔ သတ္မွတ္တယ္။ အဲဒီ၀င္စအခ်ိန္မွ ကူးေျပာင္းျခင္းစတယ္။ ဆိုလိုတာက သၾကၤန္က်တယ္။ ဒါေပမယ္႔ တကယ္တမ္း ႏွစ္သစ္ကို မကူးေသးဘူး။ ေနာက္ ထပ္ (၂)ရက္၊(၄)နာရီ၊(၄) မိနစ္ ၊ (၄၀)စကၠန္႔ၾကာမွ ႏွစ္သစ္ကူးပါတယ္။ ဒီေတာ႔ ေနသြားလမ္းကို (၁၂) ရာသီခြင္နဲ႔ ညွိျပီး လသြားလမ္းနဲ႔ ျပကၡဒိန္ ေရးထားတဲ႔ ျမန္မာေတြ အတြက္ တန္ခူးလမွာ က်ေရာက္လာတယ္။

သဘာ၀က်တာတစ္ခုက တန္ခူး ဆိုတာကိုက တာကူးဆိုတာကေန ျဖစ္လာတယ္္။ တနဂၤေႏြ ရ၀ိဖုဋျဂိဳလ္စင္ က မိႆရာသီသို႔ ကူးတာကို ရည္ရြယ္ျပီး ေရွးျမန္မာပညာရွိေတြ အမည္ေပးခဲ႔တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ တန္ခူး လို႔ ေနာက္ေခၚလာၾကေတာ႔ အနက္ကေတာ႔ ေျပာင္းသြားတယ္။ တန္ (၀ါ)တန္းက ထန္း လို႔ အဓိပၸါယ္ရတယ္။ ခူးက ဆြတ္ခူးတယ္။ ဒီေတာ႔ ထန္းသီးခူးတဲ႔ လလို႔ ျဖစ္ေနတယ္ ။ တာကူးကေန ေျပာင္းလာတယ္ဆိုတာပဲ မွတ္ထားတာေကာင္းမယ္။ ဗုဒၶဘာသာက်မ္းမ်ားမွာ ဒီကာလ အခါမွာ ဘုရားရွင္ရဲ႔ အေမဘက္က အမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာမယ္႔ ေဒ၀ဒဟျပည္က မင္းသားမင္းသမီးေတြ ေရကစားၾကတယ္။ ေဒ၀ ဆိုတာ နတ္လို႔ ပဲ ဘာသာျပန္လို႔ မရဘူး ။ မင္းသား၊မင္းသမီးလို႔လဲ အဓိပၸါယ္ရွိေသးတယ္လို႔ သီတဂူဆရာေတာ္ေဟာပါတယ္။ အခုရက္ပိုင္းသတင္းစာေတြမွာ ေဒ၀ဒဟ = နတ္ေရကန္ လို႔ ေရးၾကတာေတြ႔လိမ္႔မယ္။ ( နတ္ ဆိုတဲ႔ စာလံုးရဲ႔ အဓိပၸါယ္ အက်ယ္ေတြကို အကို (၃၇) မင္းအေၾကာင္းတစ္စိတ္တစ္အိတ္ ေခါင္းစဥ္မွာ က်ယ္က်ယ္၀င္႔၀င္႔ေရးေပးျပီးျဖစ္လို႔ ညီေလးလဲ ဖတ္ျပီးေလာက္ျပီ။ ) ဒီေတာ႔ ေဒ၀ဒဟ =မင္းသား၊မင္းသမီးမ်ားေရကစားေသာ ေရကန္ လို႔ ျပန္ရင္ပိုေကာင္းပါမယ္။ သမိုင္းနဲ႔လဲ ကိုက္ညီပါတယ္။ ဒုတိယ ဇာတ္လမ္းမွာ ပူျပင္းေသာ မိန္မွ မိႆအေျပာင္း ၊ေရွးဘုရားရွင္မတိုင္မီကတည္းက ဒီရာသီမွာ ေရကစားၾကတယ္။ ဒီေတာ႔ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာေတြလဲ ဒီရာသီမွာ ေရကစားၾကတယ္ လို႔ ေျပာရင္ရပါမယ္။ ဒီဇာတ္လမ္းမွာေတာ႔ ဆရာသိၾကား မပါေတာ႔ပါဘူး။ ဗုဒၶ၀င္နဲ႔ ေဗဒင္ကို အစဥ္အလာနဲ႔ ညွိျပီးကစားၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ျမန္မာနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈျခင္းတူေနတဲ႔ ထိုင္း ၊လာအို ၊ ကေမၻာဒီယားေတြမွာေတာ႔ ဘယ္လို အစဥ္အလာရွိမယ္ မသိဘူး။ အင္တာနက္မွာ ဖတ္ၾကည္႔ေပါ႔ ။ အကိုသိတာကေတာ႔ ထိုင္းမွာ ( Songkran ) ကေမၻာဒီယားမွာ (Chaul Chnam Thmey ), လာအို(စ္) မွာ ( Pimai ) လိူ႔ ေခၚၾကတယ္။ ႏွစ္ေဟာင္းက အကုသို္လ္ကို ေရနဲ႔ ေဆးတာ၊ေအးခ်မ္းေစတာ ၊ ႏွစ္သစ္ကို ၾကဳိဆိုတာ ဆိုတာေတြကေတာ႔ အတူတူပါပဲ ။

ဟိႏၵဴ ကေနလာေသာ ရာဇ၀င္

သိၾကားနဲ႔ ျဗဟၼာၾကီး ( Arsi ) အျငင္းပြားျပႆနာတက္ရာကေန သိၾကားကႏိုင္လို႔ ျဗဟၼာၾကီးရဲ႔ ဦးေခါင္းကိုရတယ္။ ျဗဟၼာၾကီးက တန္ခိုးၾကီးလြန္တာမို႔ ဒီေခါင္းၾကီးကို ပင္လယ္ထဲကို ပစ္ခ်ရင္ ေရခန္းကုန္မယ္။ ေျမၾကီးဆီမွာ ထားရင္ မီးေလာင္ပ်က္ဆီးၾကမယ္။ေလထဲကို ပစ္ရင္ေတာင္ သတၱ၀ါအားလံုး မီးေလာင္ၾကရမွာမို႔ သိၾကားမင္းက ဘယ္မွာမွ မထားရဲပဲနဲ႔ သူ႔လက္ထဲမွာပဲ ကိုင္ထားရတယ္။ ေနာက္ေတာ႔ တန္ခိုးၾကီးတဲ႔ နတ္မင္းၾကီးေတြကို တာ၀န္လႊဲျပီး တစ္ႏွစ္ကို နတ္တစ္ေယာက္က ဒီေခါင္းၾကီးကို ထိန္းသိမ္းထားရမယ္လိုူ႔ ဆိုတယ္။ ဒီေခါင္းၾကီးကို တစ္ဦးလက္မွ တစ္ဦး လႊဲမယ္႔ အခ်ိန္အတိအက်ကို ပုဏၰားေတြက တြက္ၾကတယ္။ အဲဒါကို သကၤႏၱ အခါလို႔ ဆိုၾကတယ္။ႏွစ္တစ္ႏွစ္ျပည္႔တယ္လို႔လဲ သတ္မွတ္တယ္။

ဒီကာလမွာ သိၾကားက လူ႔ျပည္မွာ ေကာင္းမႈ ထြန္းကားဖို႔နဲ႔ ဗုဒၶသာသနာျပန္႔ပြားေရးအတြက္ လူ႔ျပည္ကို ဆင္းျပီး ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ၾကိဳးစားတယ္ ။ မွတ္တမ္းမ်ားမွတ္သားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေကာင္းသူကို ေရႊေပလႊာမွာေရးျပီး ၊ မေကာင္းသူကို ေခြးသားေရမွာ ေရးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ( ေရးျပီးရင္ သူက ဘာလုပ္မွာလဲ . အကိုတို႔ရဲ႔ ဘ၀အကူးအေျပာင္းေတြမွာ သူဘာမွ လုပ္လို႔မရဘူး ဆိုတာ ညီေလး သိျပီးျဖစ္မယ္။ ေသခါနီးစိတ္၊ ခႏၶာ(၅)ပါး ခ်ဳပ္ပံု ၊ ကုသိုလ္၊အကုသိုလ္ သေဘာ နဲ႔ ငရဲ ၊ယမမင္းအေၾကာင္းေတြပါ အကို ေရးေပးျပီးျဖစ္လို႔ ဒို႔ေတြရဲ႔ ဘ၀အကူးအေျပာင္းေတြမွာ သိၾကားမင္း ဘာမွ အေရးမပါဘူး ၊ကိုယ္႔ကံနဲ႔ ကိုယ္ပဲ သြားၾက ၊က်င္လည္ၾကရမယ္ဆိုတာ သတိရပါ ။ ( ဒါကို က်မ္းကိုးအေနနဲ႔ အဘိဏွသုတ္ ဘုရားေဟာရွိတယ္။)

ဒီအျပင္ဘုရားရွင္လက္ထက္မွာေတာင္ နတ္ေတြ နဲ႔ သိၾကားမင္းတို႔က ဘုရားဆီမွာ တရားနာခ်င္ရင္ေတာင္ ညသန္းေခါင္ေက်ာ္မွ ဆင္းလာရတယ္တဲ႔ ။လူေတြအိပ္မွ လာရတယ္။ မဂၤလသုတ္၊သကၠပညာသုတ၊အာနာပါန သုတ္ေတြ ညေဟာေတြခ်ည္းပဲ။ လူေတြရဲ႔ ၀မ္းေခါင္းထဲက အစာေဟာင္းအနဲ႔ကို မခံႏိုင္ဘူး လို႔ ဗုဒၶက်မ္းစာေတြမွာ ပါပါတယ္။ ဒီေတာ႔ သၾကၤန္အက်အခါမွ အနံ႔ခံႏိုင္ရင္ေတာ႔ မသိဘူး။

ထားပါေတာ႔ ။ ဒီအတိုင္းဆိုရင္ ဇာတ္လမ္းမွာ သိၾကားဆင္းတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ေရေလာင္းတာ မပါေသးဘူး။ ေနာက္ေတာ႔ ႏွစ္သစ္ကို ေအးခ်မ္းစြာ ၾကိဳဆိုတဲ႔သေဘာနဲ႔ ေရပက္ကစားၾကတယ္ ဆိုတာကို ဆက္လိုက္ၾကေတာ႔ သၾကၤန္ဆိုတဲ႔ စကား ၊သိၾကား နဲ႔ ေရပက္ တာေတြ ကြက္တိျဖစ္ကုန္တယ္။ ဒီမွာမွ သိၾကားက သၾကၤန္အက်မွာ လူ႔ျပည္ကိုလာတယ္ ၊ သၾကၤန္အတက္မွာ ျပန္တယ္ ။ သၾကၤန္အၾကတ္မွာေတာ႔ သူဘယ္မွာ တည္းခိုတယ္။နားတယ္ ၊ကစားတယ္ မပါပါဘူး။ ဘာကိုင္လာတယ္၊ညာကုိင္လာတယ္ ..ဆိုတာေတြကလဲ ရွိေသးတယ္။ ဒါက ဇာတ္လမ္းတစ္ခုေပါ႔ ။

ဟိႏၵဴ ကေနလာေသာ ရာဇ၀င္

သိၾကားနဲ႔ ျဗဟၼာၾကီး ( Arsi ) အျငင္းပြားျပႆနာတက္ရာကေန သိၾကားကႏိုင္လို႔ ျဗဟၼာၾကီးရဲ႔ ဦးေခါင္းကိုရတယ္။ ျဗဟၼာၾကီးက တန္ခိုးၾကီးလြန္တာမို႔ ဒီေခါင္းၾကီးကို ပင္လယ္ထဲကို ပစ္ခ်ရင္ ေရခန္းကုန္မယ္။ ေျမၾကီးဆီမွာ ထားရင္ မီးေလာင္ပ်က္ဆီးၾကမယ္။ေလထဲကို ပစ္ရင္ေတာင္ သတၱ၀ါအားလံုး မီးေလာင္ၾကရမွာမို႔ သိၾကားမင္းက ဘယ္မွာမွ မထားရဲပဲနဲ႔ သူ႔လက္ထဲမွာပဲ ကိုင္ထားရတယ္။ ေနာက္ေတာ႔ တန္ခိုးၾကီးတဲ႔ နတ္မင္းၾကီးေတြကို တာ၀န္လႊဲျပီး တစ္ႏွစ္ကို နတ္တစ္ေယာက္က ဒီေခါင္းၾကီးကို ထိန္းသိမ္းထားရမယ္လိုူ႔ ဆိုတယ္။ ဒီေခါင္းၾကီးကို တစ္ဦးလက္မွ တစ္ဦး လႊဲမယ္႔ အခ်ိန္အတိအက်ကို ပုဏၰားေတြက တြက္ၾကတယ္။ အဲဒါကို သကၤႏၱ အခါလို႔ ဆိုၾကတယ္။ႏွစ္တစ္ႏွစ္ျပည္႔တယ္လို႔လဲ သတ္မွတ္တယ္။

ဒီကာလမွာ သိၾကားက လူ႔ျပည္မွာ ေကာင္းမႈ ထြန္းကားဖို႔နဲ႔ ဗုဒၶသာသနာျပန္႔ပြားေရးအတြက္ လူ႔ျပည္ကို ဆင္းျပီး ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ၾကိဳးစားတယ္ ။ မွတ္တမ္းမ်ားမွတ္သားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေကာင္းသူကို ေရႊေပလႊာမွာေရးျပီး ၊ မေကာင္းသူကို ေခြးသားေရမွာ ေရးတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ( ေရးျပီးရင္ သူက ဘာလုပ္မွာလဲ . အကိုတို႔ရဲ႔ ဘ၀အကူးအေျပာင္းေတြမွာ သူဘာမွ လုပ္လို႔မရဘူး ဆိုတာ ညီေလး သိျပီးျဖစ္မယ္။ ေသခါနီးစိတ္၊ ခႏၶာ(၅)ပါး ခ်ဳပ္ပံု ၊ ကုသိုလ္၊အကုသိုလ္ သေဘာ နဲ႔ ငရဲ ၊ယမမင္းအေၾကာင္းေတြပါ အကို ေရးေပးျပီးျဖစ္လို႔ ဒို႔ေတြရဲ႔ ဘ၀အကူးအေျပာင္းေတြမွာ သိၾကားမင္း ဘာမွ အေရးမပါဘူး ၊ကိုယ္႔ကံနဲ႔ ကိုယ္ပဲ သြားၾက ၊က်င္လည္ၾကရမယ္ဆိုတာ သတိရပါ ။ ( ဒါကို က်မ္းကိုးအေနနဲ႔ အဘိဏွသုတ္ ဘုရားေဟာရွိတယ္။)

ဒီအျပင္ဘုရားရွင္လက္ထက္မွာေတာင္ နတ္ေတြ နဲ႔ သိၾကားမင္းတို႔က ဘုရားဆီမွာ တရားနာခ်င္ရင္ေတာင္ ညသန္းေခါင္ေက်ာ္မွ ဆင္းလာရတယ္တဲ႔ ။လူေတြအိပ္မွ လာရတယ္။ မဂၤလသုတ္၊သကၠပညာသုတ၊အာနာပါန သုတ္ေတြ ညေဟာေတြခ်ည္းပဲ။ လူေတြရဲ႔ ၀မ္းေခါင္းထဲက အစာေဟာင္းအနဲ႔ကို မခံႏိုင္ဘူး လို႔ ဗုဒၶက်မ္းစာေတြမွာ ပါပါတယ္။ ဒီေတာ႔ သၾကၤန္အက်အခါမွ အနံ႔ခံႏိုင္ရင္ေတာ႔ မသိဘူး။

ထားပါေတာ႔ ။ ဒီအတိုင္းဆိုရင္ ဇာတ္လမ္းမွာ သိၾကားဆင္းတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ေရေလာင္းတာ မပါေသးဘူး။ ေနာက္ေတာ႔ ႏွစ္သစ္ကို ေအးခ်မ္းစြာ ၾကိဳဆိုတဲ႔သေဘာနဲ႔ ေရပက္ကစားၾကတယ္ ဆိုတာကို ဆက္လိုက္ၾကေတာ႔ သၾကၤန္ဆိုတဲ႔ စကား ၊သိၾကား နဲ႔ ေရပက္ တာေတြ ကြက္တိျဖစ္ကုန္တယ္။ ဒီမွာမွ သိၾကားက သၾကၤန္အက်မွာ လူ႔ျပည္ကိုလာတယ္ ၊ သၾကၤန္အတက္မွာ ျပန္တယ္ ။ သၾကၤန္အၾကတ္မွာေတာ႔ သူဘယ္မွာ တည္းခိုတယ္။နားတယ္ ၊ကစားတယ္ မပါပါဘူး။ ဘာကိုင္လာတယ္၊ညာကုိင္လာတယ္ ..ဆိုတာေတြကလဲ ရွိေသးတယ္။ ဒါက ဇာတ္လမ္းတစ္ခုေပါ႔ ။

သၾကၤန္ဆိုတာ

ကမၻာေပၚရွိ ယဥ္ေက်းေသာလူမ်ိဳးတုိင္း နွစ္ေဟာင္းကုန္၍ နွစ္သစ္ကူး သည္ကုိ အေလးအျမတ္ထားၾကသည္။ မိမိတုိ႔ ယဥ္ေက်းမႈရုိးရာဓေလ႔ ထံုးစံ အလုိက္ နွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္မ်ား က်င္းပၾက၍ နွစ္ဆန္းနွစ္သစ္ကုိ ၾကိဳဆုိေလ႔ ရွိၾကသည္။ ျမန္မာတုိ႔က ယင္းနွစ္သစ္ကူးပြဲ ကုိ သၾကၤန္ပြဲ ေတာ္ ဟုေခၚ၏။ သၾကၤန္သည္ ျမန္မာနုိင္ငံတြင္ ဗုဒၶဘာသာ ယဥ္ေက်းမႈနွင္႔အတူ ေပၚလာေသာ နွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ျဖစ္သည္ ဟု ဆုိၾကပါသည္။

သႀကၤန္သည္ ျမန္မာ့ရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခုျဖစ္သည္။ အမွန္ဆိုရလွ်င္ သႀကၤန္သည္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ စစ္စစ္မဟုတ္။ ဟိႏၵဴယဥ္ေက်းမႈကို ေမြးစားထားျခင္းျဖစ္သည္။ သႀကၤန္သည္ မဂၤလာ ၁၂ ပါးထဲမွ တစ္ပါး ျဖစ္ပါ၏။ ဤ မဂၤလာ ၁၂ ပါးသည္ပင္ ဟိႏၵဴယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္ပါ၏။ ႏွစ္ကူးသႀကၤန္၊ လကူး သႀကၤန္၊ ရက္ကူး သႀကၤန္ စသျဖင့္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ တစ္လႏွင့္ တစ္လ၊ တစ္ရက္ႏွင့္ တစ္ရက္ ကူးေျပာင္းျခင္းမ်ား အစား တစ္ႏွင့္တစ္ႏွစ္ ကူးေျပာင္းျခင္းကိုသာ သႀကၤန္ ဟု လူသိမ်ားပါသည္။

သႀကၤန္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ သကၤႏၲေခၚ ပါဠိ၊ သႀကၤ ႏၲေခၚ သကၠတဘာသာမွ သက္ဆင္းလာေသာ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္သည္။ သကၤႏၲ၊ သႀကၤ ႏၲဟူ သည္ ကူးေျပာင္းျခင္းဟု အနက္အဓိပၸါယ္ရေလသည္။ တေပါင္းလတြင္ ျမန္မာႏွစ္ တစ္ႏွစ္ကုန္ဆံုးကာ ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ တန္ခူးလတြင္ ႏွစ္သစ္ႀကံဳရ ေသာကာလ၊ ႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္းေသာကာလဟု ဆိုလိုရင္း ျဖစ္သည္။ ေႏြရာသီ၏ အပူဒဏ္ကို သႀကၤန္ေရျဖင့္ ေအးျမေစသည္။ ႏွစ္ေဟာင္းမွ အညစ္ ေၾကးမ်ားကို သႀကၤန္ေရျဖင့္ ေဆးေၾကာသစ္လြင္ ေတာက္ပသန္႔စင္လာေစသည္။

ျမန္မာျပကၡဒိန္အဖို႔ ႏွစ္ဆန္း ၁ ရက္ေန႔သည္ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ ေန႔သာ ျဖစ္ၿပီး တန္ခူးလဆန္း ၁ ရက္ေန႔ မဟုတ္ပါ။

ျမန္မာ႔ယဥ္ေက်းမႈအယူအဆ အရ နွစ္သစ္ကူး သၾကၤန္က်ခ်ိန္၌ သိၾကားမင္းသည္ တာ၀တိ ံသာနတ္ျပည္မွ လူ႔ျပည္သုိ႔ ေခတၱဆင္းသက္ လာသည္ ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ သိၾကားမင္း လူ႔ျပည္ဆင္းခ်ိန္ကုိ သၾကၤန္စ၍ က်သည္ဟု ယံုၾကည္လက္ခံသည္။ သိၾကားမင္းမဆင္းမီ တစ္ရက္အလုိ တြင္ သိၾကားမင္းကုိ ၾကိဳဆုိေသာအားျဖင္႔ အတာအုိးမ်ားတြင္ ပန္းမ်ားထုိးျပီး ၾကိဳဆုိေလ႔ရွိသည္။ ယင္းကုိ သၾကၤန္အၾကိဳေန႔ဟု သတ္မွတ္ထားၾကသည္။

သိၾကားမင္းဆင္းလာေသာ သၾကၤန္က်ခ်ိန္တြင္ ဆဲဆုိျခင္း မျပဳၾကရန္၊ မေကာင္းမႈ မျပဳလုပ္ၾကရန္၊ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈျပဳၾကရန္၊ သက္ၾကီး၀ါၾကီး မ်ားကုိ ပူေဇာ္ကန္ေတာ႔ရန္ ဆံုးမထားသည္။

သိၾကားမင္း နတ္ျပည္သုိ႔ျပန္တက္ခ်ိန္ကုိ သၾကၤန္အတက္ ဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။ နွစ္သက္ကူး သိၾကားမင္း လူ႔ျပည္သုိ႔ဆင္းလာသည္႔အခါ တြင္ ကၽြဲ၊ႏြား စေသာ သတၱ၀ါ တစ္ေကာင္ေကာင္ကုိ စီး၍ ျဖစ္ေစ၊ လွံ၊ မီးရွဴးတုိင္ စသည္႔ ၀တၳဳပစၥည္းတစ္ခုခုကုိ ကုိင္ေဆာင္၍ျဖစ္ေစ ဆင္းလာ ေလ႔ရွိသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။